Den nye bogføringslov - det skal du være klar til!

Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en ny bogføringslov, som løbende træder i kraft de næste par år. 
Bogføringen skal digitaliseres. 

De primære krav bliver at virksomhederne skal benytte et digitalt bogføringssystem
og samtidig opbevare deres bilag online. 

Bogføringen skal forgå digitalt fremadrettet

Meningen med den nye bogføringslov er at bogføringen og regnskabet fremadrettet skal ligge og håndteres digitalt.
Det skal sikre at mindre går tabt, både som sikkerhed for virksomhederne men også Erhvervsstyrelsen og SKAT.  

Et af de krav der fremadrettet bliver fremsat er at virksomhederne skal bruge et digitalt bogføringssystem godkendt af Erhvervsstyrelsen.
De krav der skal være til et digitalt bogføringssystem, vil blive udarbejdet af Erhvervsstyrelsen inden kravet træder i kraft.

Man kan dog stadig bruge et specialtilpasset bogføringssystem, hvis man kan dokumentere at det lever op til kravene. 

Uniconta lever op til kravene - vær på forkant og skift allerede nu

Uniconta kan opbevare dine bilag digitalt, da det er muligt at scanne dem direkte ind i systemet.

Derfor ville et skifte til Uniconta være en god løsning, især hvis du i forvejen ikke har et bogføringssystem.
Uniconta er let og overskuelig, og har du lidt viden om bogføringssystemer, så vil du kunne se at Uniconta minder om C5.

bogføringslov

Processen frem mod digital bogføring

Der sker flere tiltag hen over de næste par år, og hvornår kravet om digital bogføring træder i kraft for dig, afhænger af din virksomhedsform og omsætning:

  • 1. januar 2023 sættes de nærmere regler om krav til digitale bogføringssystemer i kraft.
  • 1. juli 2023 skal eksisterende digitale bogføringssystemer opfylde de nye krav og være anmeldt til Erhvervsstyrelsen 
  • 1. januar 2024: Virksomheder med pligt til at indberette årsrapport til Erhvervsstyrelsen skal bogføre via et digitalt bogføringssystem.  
  • 1. juli 2024 skal regnskabspligtige virksomheder, der anvender et ikke-registreret bogføringssystem sikre, at deres bogføringssystem opfylder kravene til digitale bogføringssystemer
  • 1. januar 2026: Øvrige virksomheder og foreninger med en årlig nettoomsætning på over 300.000 kroner to år i træk, skal bogføre via et digitalt bogføringssystem.
  • 1. juli 2026 skal ikke-regnskabspligtige virksomheder med en nettoomsætning over 300.000 kr. der anvender et ikke-registreret bogføringssystem sikre, at deres bogføringssystem opfylder kravene til digitale bogføringssystemer.

Hvad skal du gøre nu?

Vi kommer gerne ud og tager en snak om jeres muligheder.

Skal vi komme ud og tage en uforpligtende snak om jeres virksomheds muligheder? Og fortælle om hvordan Uniconta kan effektivisere jeres hverdag.
Så book et møde her også kommer en af vores konsulenter ud til jer.

Du kan booke et møde her eller ringe 8630 9302.

Support

D. 17 September afholder vi gå-hjem-møde om produktionsstyring i ERP systemet.