Den nye bogføringslov - er du klar?

Kravene i Erhvervsstyrelsens nye bogføringslov træder i disse år løbende i kraft. Den største ændring og et af de væsentligste krav er kravet om digital bogføring.

Din virksomhed skal benytte et digitalt bogføringssystem
og opbevare jeres bilag online.

Her i 2024 træder kravet om digital bogføring i kraft for de fleste virksomheder. Gælder det dig? Og er du klar?

Læs med her for at finde ud af det og blive helt klar!

Bogføringen skal foregå digitalt!

Meningen med den nye bogføringslov er, at bogføringen og regnskabet fremadrettet skal ligge og håndteres digitalt.
Det skal sikre, at mindre går tabt. Det er både som sikkerhed for virksomhederne, men også for Erhvervsstyrelsen og SKAT.  

Præcis hvornår din virksomhed skal bogføre digitalt ifølge bogføringsloven, afhænger af virksomhedens form og omsætning. Her er et overblik over processen:

  • D. 1. juli 2024 skal virksomheder, der har pligt til at indsende årsrapport, og som har valgt at benytte et standard bogføringssystem, bogføre digitalt.
  • D. 1. januar 2025 skal virksomheder, der har pligt til at indsende årsrapport, og som har valgt at benytte et specialudviklet digitalt bogføringssystem, bogføre digitalt.
  • I 2026 skal personligt ejede virksomheder med en erhvervsmæssig nettoomsætning, der i hvert enkelt af de seneste to indkomstår var mere end 300.000 kr., bogføre digitalt.

Ved overgangen til 2024 offentliggjorde Erhvervsstyrelsen en fortegnelse over registrerede standard bogføringssystemer. Disse systemer er altså godkendte og lever op til kravene til et digitalt bogføringssystem.

Vælger du et digitalt standard bogføringssystem, der fremgår af fortegnelsen, er du sikker på, at det lever op til kravene.

Man kan dog også bruge et specialtilpasset bogføringssystem, hvis man kan dokumentere, at det lever op til kravene.

Uniconta er godkendt - et sikkert valg!

Uniconta er på listen over Erhvervsstyrelsens godkendte standard bogføringssystemer.

Desuden har Erhvervsstyrelsen tidligere offentliggjort, at Uniconta A/S samt andre udbydere endda skulle være med til at udforme kravene til standard bogføringssystemer.

Derfor er et skifte til Uniconta en god løsning – også hvis du i forvejen ikke har et bogføringssystem.

Uniconta er let og overskuelig, og har du i forvejen lidt viden om bogføringssystemer, vil du opleve, at Uniconta minder om C5.

Uniconta

Vi er ERP-eksperter - vi hjælper dig sikkert i hus

Microsoft Dynamics 365 f&o

Hos Periti er du i sikre hænder. Vi tager gerne en snak med dig om din nuværende løsning og guider dig til den bedste fremtidige ERP-løsning for din virksomhed.

Vi implementerer, supporter og tilpasser Uniconta og andre ERP-systemer. Desuden rådgiver og underviser vi. Vores ydelser bygger på mere end 30 års erfaring fra ERP-branchen.

Vi hjælper også gerne dig.

Skal vi tage en snak?

Vi kommer gerne ud til jer og tager en snak om jeres muligheder.

Du kan booke et uforpligtende møde med os.

Vi kan tage en snak om jeres virksomheds muligheder, mulige ERP-løsninger samt Uniconta og hvordan det kan effektivisere jeres hverdag.

Book et møde her, eller ring til os på 8630 9302.

D. 17 September afholder vi gå-hjem-møde om produktionsstyring i ERP systemet.