Guide: 6 punkter, der ruster dig i valg af nyt ERP-system
Valg af ERP-system
Hvordan træffer man det bedste valg af ERP-system? Det er en ret stor beslutning at stå alene med, uanset om du har prøvet det før eller ej. Og vi ved, at det kan virke både overvældende, forvirrende og bøvlet.
Derfor har vi her lavet en kort guide, som kan hjælpe dig med at skabe et overblik.
Guiden består af 6 punkter, som skal sikre dig, at du ikke ender med et system, som alligevel ikke lever op til dine behov. Samtidig skal punkterne sikre, at du heller ikke ender med at betale for meget mere, end du reelt har behov for.
Find et stykke papir eller et Word-dokument frem, og sæt god tid af til at gennemgå de 6 punkter.
Here we go!
6 punkter, der ruster dig i valget af dit nye system:
1. Proces
Start med at gennemgå en ordre fra optagelse til forsendelse/afslutning, og skriv de enkelte arbejdsgange ned. Herefter ender du med et overblik over hvilke systemer, processer og opgaver, der er i din virksomhed.
2. Krav
Lav en liste over, hvilke funktioner du har brug for her og nu, om 1 år og om 3 år. Del gerne listen op i ‘need to have’ og ‘nice to have’.
3. Brugere
Skriv ned: Hvor mange brugere og moduler skal systemet håndtere nu, om 1 år og om 3 år?
4. Automatisering
Find ud af: Hvad er i dag automatiseret? Hvad er vigtigt at få automatiseret? Er der funktioner, du gerne vil have automatiseret på sigt?
5. Kompleksitet
Dette punkt kræver, at du er lidt kritisk og objektiv. Har I de nødvendige kompetencer i virksomheden lige nu til at håndtere et avanceret ERP-system, eller skal det nye system være mere enkelt? Og hvor meget tid kan I helt reelt sætte af til at implementere, administrere og opdatere det nye system?
6. Leverandør
Vælg den rigtige leverandør, der passer til jeres virksomhed. Hvad er vigtigt for dig i forhold til leverandøren af jeres nye system? Skal det være en lokal virksomhed? Har du krav til service, support osv.?
Klar til møde med forhandlere
Når du har gennemgået de 6 punkter, har du et overblik, som du kan gå videre med, når du skal undersøge de forskellige systemer og holde møder med de forskellige udbydere/forhandlere.
Du er langt bedre rustet, hvis du er klar over processer, absolut nødvendige funktioner, kompetencer, tid osv., når du sidder til møder eller henter tilbud.
Tip: Mange ekstra-funktioner er ikke nødvendigvis kun en fordel – særligt hvis du slet ikke har brug for dem. Støt dig op ad dine lister for nødvendige funktioner. Det kan i sidste ende spare dig penge.
Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak. Vi tilbyder både ERP-rådgivning og leverandørvurdering.
Kontakt os på 86309302 eller info@periti.dk.