Den nye bogføringslov – hvad betyder den for dig?

Bogføringsloven. Alene ordet kan få skuldrene til at stivne og humøret til at dale.

For mange er det en opgave, der bliver skubbet… og skubbet… og skubbet.

Hvis der, aller nederst på din to-do-liste, står noget i stil med:

  • “Find ud af om jeg skal skifte økonomisystem”
  • “Lever jeg egentlig op til bogføringsloven?”

… så er du landet det rigtige sted.

Her får du en letforståelig gennemgang af, hvad den nye lov handler om, hvornår den gælder for dig, og hvordan du (uden panik) kommer sikkert videre.

Gælder den nye bogføringslov dig?

Kan du svare “ja” til en af nedenstående, så gør den:

Har du et selskab (ApS, A/S m.fl.)
→ Så skal du være klar fra 1. januar 2025

Har du en personligt ejet virksomhed
→ Så gælder reglerne fra 1. januar 2026, men kun hvis du har omsat for over 300.000 kr. i to år i træk

Har du en forening med erhvervsmæssig aktivitet
→ Samme som ovenfor: Reglerne gælder fra 2026, hvis I har omsat for over 300.000 kr. i to år

Modtager din forening offentlige tilskud, hvor regnskab er et krav
→ Så er I også omfattet af reglerne

Du skal altså ikke nødvendigvis skifte system i morgen. Men det er en god ide at få styr på det nu, så du undgår stress og hovsa-løsninger senere.

Hvad betyder det egentlig, at din bogføring skal være digital?

Det lyder teknisk. Men det handler i bund og grund om, at dit regnskab skal kunne findes, forstås og genskabes – både for dig selv og myndighederne.

Det kræver:

✅ Backup og sikker opbevaring af bilag i mindst 5 år

✅ Dokumentation af kontrolspor og mulighed for at eksportere data

✅ Et system, der gemmer alt digitalt og automatisk logger ændringer.

Det betyder også, at du ikke længere må:

❌ Bruge Dropbox, OneDrive eller gemme bilag på din egen pc

❌ Bruge C5, Excel eller andre løsninger, der ikke opfylder lovens krav

Løsningen er at bruge et godkendt bogføringssystem. Vi anbefaler ofte Uniconta, fordi det er brugervenligt, fleksibelt og fremtidssikret.

Du skal kunne vise, hvordan du bogfører

Du skal faktisk allerede nu kunne dokumentere, hvordan du bogfører. Det kaldes en bogføringsprocedure. Det lyder tungt, men det er i virkeligheden bare:

  • En kort beskrivelse af, hvordan du registrerer dine indtægter og udgifter
  • Hvor og hvordan du gemmer bilag
  • Hvem der har ansvaret for hvad

Det gælder for:

  • ✅ Selskaber
  • ✅ Personligt ejede virksomheder med omsætning over 300.000 kr.
  • ✅ Foreninger med erhvervsmæssig aktivitet eller tilskud

Hvis du bruger Uniconta, er meget af dokumentationen allerede indlejret i systemet. Det gør det lettere at leve op til kravene.

“Men det har min revisor styr på… ik’?”

Jo, måske. Men du har stadig et medansvar.

Den nye bogføringslov siger nemlig, at I deler ansvaret, hvis du får hjælp til bogføringen af en revisor eller bogholder.

Derfor skal du:

  • Have dine egne procedurer på plads
  • Bruge et system, du selv har adgang til
  • Sikre dig, at din revisor også bruger et godkendt system.

Du behøver ikke kunne det hele selv. Men du skal vide, hvordan det foregår. Det er stadig dit ansvar.

Skal du skifte økonomi- eller ERP-system? Her er 5 trin, der gør det nemt og trygt

  1. Se på det, du bruger i dag
    Hvis du stadig bruger C5, Excel eller gamle systemer, er svaret nok: nej, det lever ikke op til kravene.
  2. Vælg det rigtige system
    Det skal være registreret hos Erhvervsstyrelsen. Vi anbefaler Uniconta, da det kan vokse med dig og opfylder alle krav.
  3. Få styr på opsætningen fra start
    Kontoplan, adgang for revisor og bogføringsprocedurer skal med fra begyndelsen.
  4. Tag springet i god tid
    Det gør overgangen nemmere og du slipper for ‘panik før lukketid’.
  5. Få hjælp
    Du behøver ikke klare det hele selv. Vi hjælper dig trygt fra A til Z med overblik, erfaring og ro på processen. 

Er du i mål? Eller mangler du stadig et par trin?

Hvis du nu har fået styr på reglerne: Fantastisk. Hvis du stadig mangler lidt og har brug for hjælp eller sparring – så ræk endelig ud. Vi hjælper dig gerne i mål.

Kontakt os for en uforpligtende snak

Du kan læse meget mere om den nye bogføringslov lige her.

D. 17 September afholder vi gå-hjem-møde om produktionsstyring i ERP systemet.