Hvilket ERP-system skal jeg vælge?
Dette blogindlæg giver dig ikke svar på det præcise system du skal vælge, men giver dig et overblik over hvordan du finder frem til det bedste for din virksomhed.
Men der er nogle ting, du bør overveje, inden du kaster dig ud i at købe et ERP-system – uanset om det er første gang, du skal have et, eller om du skal til at skifte dit nuværende system ud.
Overvejelserne afhænger lidt af din virksomhed, dens fremtid og hvilken branche du er i. Har du en lille iværksætter virksomhed, kan det sjældent betale sig at kaste alt for mange penge efter et ERP-system. Men er i mere end 5-10 medarbejdere, vil systemet kunne lette nogle af jeres administrative arbejdsgange i hverdagen.
Hvad er forskellen på et økonomisystem og et ERP-system?
Når man som mindre virksomhed går i gang, har man for det meste et system til at holde styr på finanserne. Det system kan for mange være et simpelt excel-ark. Men står din virksomhed til at vokse indenfor de nærmeste år, er det værd at tage et kig på de andre muligheder.
Skal du til at håndtere debitorer, kreditorer og lager, så skal der lige pludselig flere excel-ark til, og det kan blive uoverskueligt.
Når din virksomhed begynder at vokse, og der kommer flere elementer, der skal være styr på, er det værd at overveje om det er på tide at investere i et ERP-system. De findes i alle størrelser, så du behøver ikke købe et af de kæmpestore systemer. Der er flere, der er udviklet til den mellemstore virksomhed.
Hav styr på din virksomhed – i tal
Når du så er kommet frem til, at det er på tide, at du skal have dig et ERP-system, eller måske skifte dit nuværende system ud, så skal du i gang med forarbejdet.
Det arbejder, du laver, inden du vælger system og leverandør, kommer dig til gode i sidste ende. For jo mere styr du har på hele din virksomhed, jo bedre kan du fortælle leverandøren, hvad du har behov for.
Derfor bør du kunne beskrive følgende i tal:
– Finanskonti og finansposteringer hertil.
– Debitorer.
– Kreditorer.
– Salgsordrer incl. gennemsnitligt antal ordrelinjer.
– Købsordrer.
– Produkter/Varer.
– Sager/jobs/projekter.
De tal vil give dig et godt overblik over din nuværende virksomhed, og nu skal du til at kigge ind i krystalkuglen.
Du skal overveje:
Hvor ser du din virksomhed bevæge sig hen?
Forventer du at vokse en del indenfor de næste par år?
Forventer du at i kommer til at ansætte flere medarbejdere, og hvilken slags medarbejdere har du brug for?
Har du planer om at implementere en webshop?
Overstående spørgsmål kan være svære at svare på, men når du har tænkt over spørgsmålene, bliver det lettere for dig at svare, når leverandøren spørger. Spørgsmålene gør det lettere for leverandøren at finde det rette system til dig.
Når du så skal til at vælge
Det vigtigt ikke bare at tage det første og det bedste. Hør flere leverandører ad, hvad de mener vil være ideelt for dig. De systemer, de vender tilbage med, skal du holde op mod hinanden.
Vurder følgende:
Hvad koster systemet at have pr. licens?
Kan det tilpasses løbende?
Hvor let er det at udvide?
Hvor meget tid vil leverandøren ligge i projektet?
Når du har styr på ovenstående, er du godt på vej til at finde det helt rigtige system til din virksomhed, og du har fået et godt overblik over din virksomhed og dens behov. På den måde er du helt inde i projektet fra starten, og slipper for at der kommer nogle overraskelser.