Liste med registrerede standard bogføringssystemer offentliggøres d. 1/1 2024

Liste over registrerede digitale standard bogføringssystemer offentliggøres 1/1 2024

Året går så småt på hæld, og om under to måneder siger vi velkommen til 2024. Men hvad er det nu lige, det indebærer i forhold til din virksomheds bogføring og den nye bogføringslov?

Først var det d. 1. januar 2024, at din virksomhed skulle leve op til lovkravet om at bogføre i et digitalt bogføringssystem. Men det blev som bekendt udskudt, og nu er det d. 1. juli 2024, der er datoen. Det betyder måske, at din virksomhed har fået lidt mere tid til at blive klar. Men det betyder ikke, at du skal ligge på den lade side. Vi anbefaler, at I kommer i gang med den digitale bogføring så hurtigt som muligt, hvis din virksomhed er en af de mange virksomheder, der har pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven.

Erhvervsstyrelsen offentliggør liste over registrerede standard bogføringssystemer

Hvis du vil være sikker på, at have et bogføringssystem, der lever op til kravene i den nye bogføringslov, kan du vælge et af Erhvervsstyrelsens registrerede digitale standard bogføringssystemer. På det kommende års første dag – d. 1. januar 2024 – offentliggør Erhvervsstyrelsen en liste over registrerede digitale bogføringssystemer, der lever op til lovkravene i den nye bogføringslov.

Udbyderne af de forskellige systemer havde d. 31. oktober 2023 frist for at anmelde deres system til Erhvervsstyrelsen, som her i november 2023 vil begynde at udstede registreringsbeviser for digitale standard bogføringssystemer. En liste over disse, der lever op til bogføringslovens krav, offentliggøres så altså ved årsskiftet.

Du kan også vælge et specialudviklet bogføringssystem, men så skal du selv kunne sikre, at systemet opfylder bogføringslovens krav. Vil du være helt sikker på, at dit bogføringssystem lever op til kravene, skal du anvende et af de standardsystemer, som kommer til at stå på Erhvervsstyrelsens liste til årsskiftet.

Et sikkert standard bogføringssystem, som lever op til kravene? Vælg Uniconta.

Uniconta er et godt valg, hvis du vil være sikker på at have et bogføringssystem, der lever op til bogføringslovens krav.

Uniconta arbejder ustoppeligt på at hele tiden at blive ved med at leve op til alle love og krav i den nye bogføringslov, og på deres hjemmeside garanterer de, at de er klar til at overholde og understøtte alle krav, love og processer. De er løbende i dialog med Erhvervsstyrelsen, og i juli 2022 meddelte Erhvervsstyrelsen, at de ville invitere udbydere af digitale bogføringssystemer – heriblandt Uniconta – til at deltage i arbejdet med at udforme og konkretisere kravene til digital bogføring. Det ville derfor komme meget bag på os, hvis Uniconta ikke er selvskrevet til at fremgå af listen over registrerede standard bogføringssystemer d. 1. januar 2024.

Kontakt os gerne, hvis du vil have uddybet eller spørgsmål. Du kan kontakte os på info@periti.dk eller 86309302.

Kilder: Erhvervsstyrelsen og Uniconta

D. 17 September afholder vi gå-hjem-møde om produktionsstyring i ERP systemet.