PIM system – Hvad skal jeg bruge det til?

PIM og ERP

I forbindelse med at vores kunder skal have nyt ERP system, oplever vi flere være i tvivl om, de burde implementere et PIM-system også. Du vil her få et overblik over hvad et PIM system kan, og om du har behov for det.

Et PIM-system er en investering, derfor skal den værdi, systemet tilføjer, gøres op. Producerer din virksomhed få unikke produkter, eller er I få mennesker involveret i arbejdet med produkterne, vil I ikke få nok glæde af et PIM system. Her vil udgiften med at erhverve det, være for høj i forhold til hvor stor glæde din virksomhed vil få af systemet.

Hvad er et PIM-system?

PIM står for Product Information Management, og dets vigtigste opgave er at hjælpe virksomheden med at håndtere store mængder af komplekse produktinformationer og distribuere informationerne effektivt på de relevante kanaler. Systemet kan benyttes, når kravene til produktdata stiger, og når ER- systemet ikke længere kan håndtere den komplekse mængde produktinformation, der forventes til varer i dag.

Med PIM-systemet bliver det muligt hurtigt at hente informationer ud, så de kan blive brugt i webshops, til markedsføring mm. Det betyder alt i alt, at E-commerce bliver enklere.

Det data, du har i dit PIM-system, kan læses over i ERP-systemet og bruges dér, hvis det er nødvendigt.

Hvad er ERP?

ERP står for Enterprise Ressource Planning og bruges til at planlægge og håndtere en virksomheds processer. ERP-systemet håndterer også alle virksomhedens ressourcer, og det gør det muligt for virksomhedernes afdelinger at arbejde sammen om ressourcerne.

ERP-systemet har flere forskellige moduler, der kan håndtere hele virksomheden – bl.a. Finans, produktion, lager, logistik osv. Samtidig styrer systemet processerne bag produktionen, indkøb, ordrehåndtering og projekt-planlægning.

Hvad skal jeg bruge PIM til, når jeg har ERP?

Hvis din virksomhed sælger flere forskellige salgsprodukter f.eks. via en webshop eller jeres produktion, vil et PIM-system være et godt supplement til jeres ERP-system. Systemet får produkterne fra ERP-systemet, og i PIM-systemet kan produkternes data og informationer blive lagt ind, så de kan bruges i marketing eller på jeres webshop.

Hvad skal jeg implementere først?

Det kommer meget an på din virksomhed – har I i forvejen et ERP-system, men skal til at opgradere eller udskifte det, bør I overveje, om I ikke skal have et PIM-system sammen med jeres nye ERP.

Det er selvfølgelig vigtigt at tage et kig på jeres behov her og nu, men også fremtidige behov. Men har I en forholdsvis stor produktion eller webshop, vil et PIM-system kunne gøre det nemmere at berige jeres produkter med informationer, som I enten selv producerer eller får fra jeres leverandører.

Hvis I har besluttet, at I skal have et PIM-system sammen med jeres ERP, skal I se på jeres muligheder.
Har jeres virksomhed “gamle” produktdata liggende i jeres ERP-system, bør I få disse overført til det nye PIM-system, inden I går i gang med at implementere jeres nye ERP system. Det gør at intet går tabt i processen med at skifte sit ERP-system ud.

De to processer kan godt køre sideløbende, og der skal laves tilpasninger så systemerne kan arbejde fejlfrit sammen.
Når du vælger at skulle have implementeret et PIM-system, skal du sikre dig at systemet kan arbejde sammen med det ERP-system, du skal have implementeret.

Når du skal vælge ERP-leverandør, er det vigtigt at vælge en der har dig og din forretning for øje.

D. 17 September afholder vi gå-hjem-møde om produktionsstyring i ERP systemet.